Sparrow Exerceo

Márkaarchetípus

🎭 Márkaarchetípusok

A márkaarchetípusok olyan emberi karakterminták, amelyekhez a fogyasztók érzelmileg kötődnek, mert típusként már jól ismerik őket. A márkák ezekre az archetípusokra építve konzisztensebb személyiséget, erősebb identitást és egységes kommunikációt tudnak kialakítani.

(Forrás: Carl Jung pszichológiai archetípusai + Margaret Mark & Carol S. Pearson: The Hero and the Outlaw)

🔧 Gyakorlati jelentősége márkaépítésben

  • Az archetípus irányt mutat a márka hangneméhez, vizualitásához, nyelvezetéhez.

  • Segít érzelmi kapcsolatot építeni a célcsoporttal.

  • Élesíti a pozícionálást (pl. lázadó vs. gondoskodó)

  • Inspirálja a tartalomgyártást, kampányötleteket ad.

MotivációTípusArchetípus neveMárkák példaként
Függetlenség1A Felfedező (Explorer)The North Face, Jeep
 2Az Ártatlan (Innocent)Dove, Coca-Cola
 3A Bölcs (Sage)Google, BBC
Hatalom4A Hős (Hero)Nike, FedEx
 5A Varázsló (Magician)Apple, Disney
 6A Uralkodó (Ruler)Mercedes, Rolex
Valahová tartozás7A Jóbarát (Everyman)IKEA, eBay
 8A Szerető (Lover)Chanel, Magnum
 9A Gondoskodó (Caregiver)Johnson & Johnson, UNICEF
Szabadság / kihívás10A Lázadó (Outlaw)Harley-Davidson, Diesel
 11A Bolond (Jester)M&M’s, Skittles
 12A Teremtő (Creator)LEGO, Adobe

🧭 Márkaszerep-azonosító sablon

Cél: feltárni, melyik archetípus szerepben érzi magát a márka a legtermészetesebben

🔹 1. Márkaalap kérdések – a belső motor feltérképezése

Tedd fel ezeket a kérdéseket a márka alapítóinak, stratégáinak, kreatívjainak:

  1. Miért jött létre ez a márka – valóban?

  2. Milyen viszonyban van a világgal? (harcol? segít? inspirál? szórakoztat?)

  3. Mi lenne a legtermészetesebb reakciója egy válsághelyzetben?

  4. Ha egy ember lenne, kinek a hangján szólalna meg?

  5. Melyik érték fontosabb számára: szabadság, stabilitás, kapcsolat, hatás?

  6. Mitől szakadna meg, ha elveszítené?

🧭 Archetípusok attitűdje különböző helyzetekben

Téma: Mit tenne a márkád ezekben a szituációkban – és melyik archetípushoz áll ez közel?

HelyzetHősLázadóJóbarátUralkodóFelfedezőBolond
🌪 Kihívás, válság“Megoldjuk! Küzdjünk!”“Dobjuk szét a rendszert!”“Megoldjuk együtt.”“Rendbe rakom. Irányítok.”“Új megoldás kell. Nézzünk körbe!”“Csak ne vegyük túl komolyan…”
👀 Versenytárs provokáljaKiáll és harcolVisszavág ironikusanIgnorálja / humorral kezeliAláássa pozícióbólÚj utat keresKiparodizálja
🧒 Új közönség érdeklődikBátorítja őketFelrázza, provokáljaBefogadja és segítiSzűri, irányítjaMeghívja őket egy útraBevonja játékkal
❤️ Érzelmi kapcsolat kérdéseTettekkel bizonyítSzenvedélyes lázadásban élEmpatikus, törődőHűséget épít, elkötelezKözös élményeken keresztülÉlményorientált, humoros
📱 Tartalom stílusaInspiráló, célorientáltProvokatív, nyers, erős képekEmberi, közvetlen, melegFenséges, szabályos, státuszosTermészetes, szabad, élményközpontúSzínes, meglepő, könnyed
HelyzetÁrtatlanSzeretőGondoskodóSage (Bölcs)VarázslóTeremtő
🌪 Válsághelyzet„Maradjunk pozitívak, jön a megoldás.”„Tartsunk össze, szeretet győz.”„Segítsünk azokon, akik rászorulnak.”„Vizsgáljuk meg a helyzetet racionálisan.”„Átalakítjuk ezt a helyzetet új valósággá.”„Használjuk a kreativitásunkat, alkossunk új utat.”
👀 Versenytárs provokáljaNem konfrontálódik, optimista maradNem reagál, hű marad az értékeihezNem támad, inkább együttérzést sugározElemzéssel, objektív válasszal reagálÁtkeretezi az üzenetet mélyebb síkonEgyedi, művészi választ ad
🧒 Új közönség érdeklődikNyitott, de biztonságot keresBefogadó, érzékeny a kapcsolatraTámogató, gondoskodóTanítóként fordul feléjükTranszformatív élményt kínálEgy új kreatív világot mutat meg
❤️ Érzelmi kapcsolatNaivitással, tisztasággal élSzenvedélyesen és romantikusanÖnzetlenül, odaadássalIntellektuálisan kapcsolódikÉrzelmi mélységben új dimenziót nyitKözösen alkotva kapcsolódik
📱 Tartalom stílusaDerűs, egyszerű, pozitívEsztétikus, érzelmes, érzékiMeleg, emberközeli, gondoskodóElemző, bölcs, letisztultSejtelmes, varázslatos, szimbolikusKülönleges, művészi, eredeti